مراحل رشد روانشناختی کودک | سرسره

0
85 مشاهده


از زمان تولد تا نوجوانی، کودکان از زندگی طبیعی خود جدا هستند. یکی از اصول مهم کودکان این است که مراحل و شیوه های رشد روانشناختی و جسمی را به خوبی یاد بگیرند. نوزادان با حس ها و کودکان از طریق تجربه، کوشش و مشاهده یاد می گیرند. این شناخت ها بستگی به والدین دارد که چگونه با کودک ارتباط برقرار کنند.

مراحل رشد روانشناختی کودک

حسی و حرکتی

پیاژه، روان شناس کودک، توضیح داد که چگونه کودکان چیزهای زیادی از محیط اطراف خود در مراحل مختلف یاد می گیرند. نوزادان، از تولد تا تقریبا دو سالگی، از طریق حواس ها و مهارت های حرکتی دراطراف یاد می گیرند. به گفته هونولو، بگذارید او لبخند شما را ببیند وقتی که می خواهید او کاری را انجام دهد. یا اینکه بگذارید صدای آرامش شما را بشنود وقتی که او می ترسد و یا احساس خوبی ندارد.

قبل عملیات

در این مرحله بچه ها تازه شروع به صحبت می کنند . کودکان تمایل به یادگیری در زمان حال دارند. آنها نمی توانند به زمان گذشته و آینده فکر کنند. در این مرحله کودک به آن فکر می کند که چطور می تواند مانند آن چیزی باشد که در اطراف وجود دارد. در این سن، کودک خودخواه است، فقط دیدگاه خودش را میبیند او نمی تواند دیدگاه دیگران را درک کند.

عملیات اصلی

کودک در کلاس اول به مرحله اصلی یادگیری وارد می شود. او شروع می کند به یادگیری اینکه چطور به صورت انتزاعی( غیر عملی) فکر کند. او همچنین به نقطه ای می رسد که می تواند به طور منطقی در مورد چیزهایی که می بیند فکر کند، به عنوان مثال، آب بیرون از لوله در حال جریان است. برای یادگیری، او نیاز دارد در مورد چیزهایی که می بیند سوال کند، و سپس تلاش کند در مورد آنها صحبت کند.

نوزادان

نوزادان یاد میگیرند چطور اعتماد به نفسشان را تقویت کنند و یا چطور به پدر و مادرشان اعتماد کنند. نوزادانی که والدین آنها همیشه نیازهای آنها را برآورده کرده اند یاد می گیرند که می توانند به دیگران اعتماد کنند تا نیازهای فوری خود را تامین کنند. اگر اطرافیانشان نتوانند نیازهای آنها را تامین کنند او دیگر نمی تواند به اطرافیانش اعتماد کند و نا امید می شود.

اوایل کودکی

کودک نوپا در این مرحله باید یاد بگیرد که چطور کارها را خودش انجام دهد . او تلاش به توسعه استقلال و اعتماد به نفس خود می کند. در این مرحله، او قدرت کلمه “نه” را می آموزد. در حالی که برای آنها مهم است که بتوانند از ذهنشان برای رشد و یادگیری استفاده کنند.

دو چیز مهم که بر رشد روانشناختی کودکان نوپا تأثیر می گذارد:

۱٫ همانطور که او در حال یادگیری انجام کارهای خود است، اگر به او گفته شود که کار تو اشتباه است، او تلاش می کند اشتباهش را اصلاح کند.

۲٫ اگر به او اجازه ندهید کارهای خودش را انجام دهد باعث مشود به توانایی هایش شک کند.

بازی کردن

او از بزرگسالان اطراف خودش تقلید می کند. او موقعیت هایی برای بازی کردن با اسباب بازی هایش در نقش های مختلف فراهم می کند. او از خلاقیت خود برای بازی کردن نقشهای مختلفی که قبلا از بزرگسالان دیده است استفاده می کند. اگر خواسته های غریزی او توسط والدین نادیده گرفته شود او احساس نا امیدی می کند. او در این مرحله وجدانش را گسترش می دهد.

رشد روانشناختی کودک در مدرسه

کودکان در این مرحله چندین مهارت جدید یاد میگیرند. آنها دانششان را گسترش می دهند و خلاقیتشان را برای هر چیزی که نیاز به دانستن دارد استفاده می کنند. زمانی که به آنها گفته می شود در کارهایشان نامساعد هستند آنها ناامید می شوند. گاهی اوقات فرزندان در این مرحله شروع به گسترش دنیای فراتر از والدین و خانواده شان می کنند. زندگی اجتماعی آنها رو به رشد است. کودک در این مرحله میخواهد تجربه کند. او همچنین در حال یادگیری روابط اجتماعی جدید و قوانین جامعه است. کارهای موفقیت آمیز در این مرحله به او توانایی و شایستگی می دهد.

نظر بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید